Background image

Neslevuji, tedy jsem?

Descartes, Matrix a slevy

PONTEE
10. 11. 2021

Otevřít článek parafrází na Descartovo slavné “Myslím, tedy jsem” je možná trochu moc. Ale v psaní jsme začátečníci, takže si to můžeme dovolit. Tenhle francouzský filozof v podstatě říkal, že o něčem přemýšlet a něco zpochybňovat je fajn, protože tím dokazujeme svojí existenci. Něco jako když se Neo rozhodl vzít si červenou pilulku a probrat se z Matrixu.

Přemýšlet je ale asi to poslední, co po nás dnešní konzumní svět chce. Brnká spíš na naše podvědomí a hází nám jednu modrou pilulku za druhou. Všichni známe, jak zpozorníme, když vidíme přeškrtnutou cenovku s velkým nápisem SLEVA. Občas se ale najde značka, která nabídne pilulku červenou, a místo slev nás chce naopak donutit k zamyšlení, jestli to další tričko opravdu potřebujeme. Setkat se s takovou reklamou je nezvyklý pocit.

Pár takových červených pilulek jsme pro vás vybrali a věříme, že do budoucna budou přibývat další.

Don’t buy this jacket

V roce 2011 zarazila Patagonia čtenáře New York Times inzerátem, který nabádal, aby si jejich bundu nekupovali. Výrobce outdoorového oblečení však nechtěl zákazníky úplně odradit — chtěl jen, aby si výrobky kupovali pouze tehdy, když je opravdu potřebují. Podobnou myšlenkou se značka připomněla v roce 2020 kampaní k Black Friday. Tentokrát v novém hávu Buy Less, Demand More. Patagonia ví, že má jejich výroba dopad na lidi a planetu a nesnaží se tvrdit opak. Společně se svými zákazníky chce ale změnit způsob, jakým o nakupování přemýšlíme. Je to jednoduché, stačí nakupovat méně, ale kvalitní kousky, které stojí za to později třeba opravit a prodloužit jim tak životnost. S tím souvisí i další projekt Patagonie, Worn Wear (o tom a jemu podobných ale třeba příště).

Mazej ven!

Prodejce outdoorového vybavení a oblečení REI se vydává podobnou cestou, alespoň tedy na Black Friday. V den, kdy se online i offline obchody těší z náporu horečných nakupujících, se rozhodli zavřít všech 149 prodejen, vypnout online a dát všem 12 287 zaměstnancům placené volno. Aby si oni, ale i zákazníci, místo toho zašli ven. A odezvu měli. Za dva roky tento hashtag vyvolal pořádný rozruch a k #OptOutside se přihlásilo už 1,4 milionu lidí.

Slevu ne, radši korál!

Máme radost, že třetí pilulku můžeme doplnit z našeho malého, byť rostoucího, PONTEE rybníčku. V první polovině října běžela na SURFRu anti-akce “Slevu ne, radši korál“ na jejich plážová ponča. Zákazníci nedostali žádnou slevu, ale z každého prodaného ponča SURFR poslal stovku organizaci Coral Gardeners, která zachraňuje korálové útesy výsadbou takzvaných super korálů.

Červenou nebo modrou?

A co vy? Dali jste letos na Blue Friday vaší kreditce zabrat anebo jste ji nechali odpočinout?